Pätkäpaasto vai nou?

Kesä lähenee vaudilla ja varmaan jokaisella on pieni paine saada tiristettyä oma kroppa siihen omaa silmää miellyttävään kesäkuntoon. Internet ja lehdet tarjoilee yhtä jos toistakin erilaista ruokailumallia ja ajattelinkin tänään käsitellä yhtä varmasti monelle jo tuttua paaston muotoa. Viime keväänä tähän aikaan noudatin sellaista pätkäpaastomallia kuin Lean gains. Käytännössä tämä siis tarkoitti sitä, että tietty määrä ruokia syödään kahdeksan tunnin aikaikkunassa ja 16h paastotaan. Eli yleensä aloitin syömisen klo 13 ja lopetin klo 21. Paastoa oli helppo noudattaa ja se tuki hyvin minun päivärytmiäni.

Jussi Venäläinen Sisusavotta- blogissaan on koonnut pätkäpaastoilun hyödyiksi mm. seuraavaa:

  • Elimistö käyttää paaston aikana rasvaa tehokkaammin energiaksi kun maksan glykogeenivarastot (eli hiilihydraattivarastot) vähenevät paaston aikana.
  • Parantaa insuliini ja leptiiniherkkyyttä, sekä hormonitasoja ja nälänhallintaa
  • Helpottaa ruokailujen järjestämistä ja nälänhallintaa(miksi luen tämän aina nälänhätää?)

Omat kokemukseni paastoilusta olivat hyviä. Vaikka aluksi ruokaa tuntui olevan ihan loputtomasti ja annokset lähinnä paljullisia ruokaa, totuin niihin nopeasti. Paastoilussa lepopäivinä söin vähemmän hiilihydraatteja ja enemmän rasvaa, joten myös salaatteja sain mussuttaa ihan tarpeeksi omaan makuuni. Pätkäpaasto toi nopeasti näkyviä tuloksia ja lihakseni kehittyivät, sillä söin isoja määriä ruokaa korkeankalorin päivinä ja treenasin todella säntillisesti.

Pätkäpaaston miinuksiksi Venäläinen on blogissaan listannut seuraavia asioita:

  • Paasto on hankalaa silloin, kun ihminen treenaa useita kertoja päivässä, taikka tekee raskasta ruumiillista työtä, sillä ruokailujen sovittaminen aikaikkunaan on tällöin haastavaa.
  • Bulkkaaminen on hankalaa, sillä lyhyessä ajassa pitäisi syödä todella paljon ruokaa.
  • Paasto ei ole kovin aloittelijaystävällinen ruokavalio, koska pätkäpaastossa ruoan laadulla on suuri merkitys ja terveellisistä ravintolähteistä tulisi olla selvillä.

Paasto sopii tutkitusti naisille huonommin kuin miehille, josta päästääkin tähän syyhyn, miksi minä lopetin paastoilun. Minun ei tarvitse kuin ajatella paaston aloittamista, niin kuukautiseni jäävät pois. Hormonitoimintani ei kestä paastoa laisinkaan. Ehkä jossain vaiheessa elämää tämä voisi olla vaihtoehto, mutta en halua riskeerata omaa hedelmällisyyttäni ruokavalion takia. Pätkäpaastoon oli hyvin helppo tottua ja tykkäsin siitä, että minun ei tarvinut miettiä, että onko minulla eväitä mukana, että ruokaa tulee syötyä säännöllisesti, taikka pakata koko jääkaappia päiväksi mukaan, sillä töihinkin tarvitsin vain yhden ruoan mukaan. Paaston on kerrottu olevan myös vaarallinen silloin kun on taipumusta syömishäiriöiseen käyttäytymiseen, eikä sitä suositella laisinkaan. Jos tietäisin, että paastosta ei olisi minulle mitään haittaa, aloittaisin varmasti pätkäpaaston uudelleen. Se oli kaikenkaikkiaan kaikinpuolin helppo ruokailumalli ja makrolaskurilla oli vaivatonta laskea omat makronsa, jolloin ruoan valmistamisesta tuli huolettomampaa, kun ei tarvinut arvailla sopivia määriä. Vaaka tietenkin tuli tässäkin mallissa tutuksi, mutta nykyään se on jo niin osa ruoanlaittoa, että ei sitä edes enää ajattele. Paasto varmasti jakaa mielipiteitä ja sitä on hyvin paljon tutkittu, joten varmasti aiheesta löytyy jokaiselle tarpeeksi infoa, mikäli paasto kiinnostaa. Minä turvaudun tällähetkellä ruokailuun, joka tapahtuu kolmen tunnin välein, ja tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni se sopii paremmin kuin hyvin. Toki olen kello kädessä syömässä jatkuvasti, mutta eipä pääse ainakaan nälkä yllättämään! Nykyinen ruokailumallini tukee myös hidasta aineenvaihduntaani hyvin. Ruokailumalleja on olemassa nykyään niin paljon, että jokainen joka haluaa raamit omalle syömiselleen, löytää varmasti sen itselleen sopivimman ”dieetin”. Itse kuitenkin haluan ajatella niin, että ellei tavoitteena ole kisalavat, on jonkinlainen tarkempi ruokailumalli vain terveellisen elämäntyylin opettelua. Punnitsemalla ja hieman laskeskelemalla päivän ruokia, alkaa nopeasti hahmottamaan oman ruokailunsa kompastuskivet ja onnistumiset, sekä oppii näkemään myös silmämääräisesti, että minkälaisia annoksia voikaan syödä kerralla, jos haluaa pysyä lähelläkään sitä omaa unelma bodya(riippuen tietenkin ihan siitä, että missä ne tavoitteet on).

2404

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua jokaiselle <3

 

 

 

withloveEmma

emmakaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta