Ravitseva ja herkullinen välipalasmoothie + ajatuksia ruokavaliosta

avokado1Olen kärsinyt viimeaikoina mielikuvituksen puutteesta liittyen ruokavaliooni. En osaa ajatella ruokaa mitenkään vain pelkkänä polttoaineena, vaan vaadin ruoaltani myös hyvää makua. Jaksoin jonkinaikaa käyttää monipuolisesti yrttejä, mutta niiden jatkuva ostaminen tuntui hieman käyvän kalliiksi ja nyt odottelenkin, että saan omat yrtit parvekkeelle kasvamaan. Kun ruoka näyttää lautasella lähinnä kerransyödyltä, sekä parsakaali alkaa maistua puulta, täytyy ottaa kovemmat aseet käyttöön. Olin jotenkin unohtanut hetkeksi avokadon täydellisyyden, kun eilen laskeskellessani viikon makroja valmiiksi mietin erilaisia välipalavaihtoehtoja tajusin, että en ole pitkään aikaan käyttänyt avokadoa ruoanlaitossa, vaikka sitä rakastankin. Eikun tuumasta toimeen! Laskin heti välipalakseni smoothien, joka olikin lähes täydellisen makuinen. Smoothie tarvitsi vain:

  • 100g avokadoa
  • 60g banaania
  • 15g vanilja proteiinijauhetta
  • puolikkaan sitruunan mehu
  • 150g kevyt soijamaitoa

Ravintoarvot koko smoothiessa: 351kcal, prot 17, hh 16, rasva 23

Päälle ripottelin ihan pikkusien luomu lakritsauutetta antamaan pientä potkua. Tämä on tosiaan välipala matalan hiilarin päiville, sillä silloin keskityn enemmän saamaan rasvoja ja tietenkin tavoitteena on saada ne hyvistä lähteistä. Välipala on suhteellisen runsasenerginen, mutta koitan niinä päivinä kun hiilareita ei tule paljoa jakaa kalorit tasaisesti koko päivälle, toki treenin jälkeen on sitten se päivän suurin ateria (can’t wait).

Toinen oivallukseni on ollut sienten käyttö ruoanlaitossa. Lidlissä on ollut jo pitkään suhteellisen edullisia grilliherkkusieniä ja ne ovat mitä oivin lisuke ruoanlaitossa, sillä tämä ravintoarvoiltaan olematon(16kcal/100g prot 2.1g), kuitenkin niin hyvänmakuinen raaka-aine sopii erinomaisesti niin jauhelihan kuin kanankin kaveriksi. Minulla käy usein niin, että kun keksin jonkin ruoan, mistä pidän niin syön sitä sitten ihan kyllästymiseen asti. Nyt minulla on jääkaapissa purkki toisensa perään kana-sipuli-herkkusieni sekotusta, jota nyt sitten syödään oikein urakalla. Yksi purkeista on ehkä hieman ekstramaustettu, sillä käytin sen sisällön lattian kautta, en vaan enää jaksanut sitä uudelleen tehdä, voi olla että ihan vähän oksettaa 😀

Olen koittanut nyt punnita pääsääntöisesti kaiken ruokani, hieman olen viikonloppuna lipsunut punnituksista, mutta nyt jos ryhdistäytyisi. Punnitseminen on ihan avartavaa, sillä ainakin minulla on ollut ihan hakusessa se, että paljon on tarpeeksi ruokaa. Toisaalta olen saattanut suvereenisti vedellä ylläolevan kaltaisia smoothieita pitkin päivää ja ihmetellä, että miksi kunto junnaa paikallaan. Toki nämä smoothiet toimivat hyvin ateriankorvikkeina, mutta jos niiden lisäksi syö vielä normaalia ruokaa, voi päivän kalorinsaanti kohota yllättävän korkeaksi. Nyt ajatuksena on tosiaan hitaasti nostaa kaloreita ja tällähetkellä minulla on kolme hiilaripitoista päivää ja neljä matalanhiilarin päivää. Tarkoitus on nostella hiilareita sitten ihan kunnolla ylöspäin kun nyt ensin saadaan tämä aineenvaihduntaa sietämään tätämäärää ruokaa. Jos minun ruokavaliotani vertaisi oikeastaan ihan mihin vaan, on vielä ruokamäärät ihan lapsen kengissä. Tämä kuitenkin tuntuu minusta hyvältä ja on tuottanut tulosta juuri oikeaan suuntaan, joten hyvillä mielillä eteenpäin!

avokado

 

Mukavaa ja auringontäyteistä viikonalkua nöpöt<3

Emma

emmakaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta