Helppo ja nopea tapa treenata kotona.

vats5Varmaan monelle onkin ihan tuttu väline tämä tabata-timer, mutta niille jotka eivät ole tästä kuulleet, niin suosittelen kokeilemaan. Tabata treeni tarkoittaa yleensä hiit- tyyppistä kiertoharjoittelutreeniä, jonka voit tehdä joko ulkona juosten, taikka sisällä pienen kuntopiirin merkeissä. Viimekesänä kun minulla ei ollut vielä salijäsenyyttä, tein kotona paljon tabata- treenejä. Yleisin treeni jota tein, oli yleisliiketreeni, joka rasitti tasaisesti koko kroppaa. Eli treenissä tehtiin muistaakseni 20sek yleisliikkeitä ja 10 sek tauko x 8. Tämän treeni tarkoituksena oli nostattaa sykettä ja saada rasva palamaan.

Tabatatyyppisissä treeneissä on oikeastaan vain mielikuvitus rajana, siinä, mitä treeni voi pitää sisällään. Ajanotto on vain siitä erinomainen, että silloin treeni on kotioloissakin intensiivistä ja tauot eivät veny liian pitkiksi. Treeni tulee tehtyä reippaalla sykkeellä, eikä kestonkaan tarvitse olla kovin pitkä. Tänään tein kolmiliikkeisen vatsatreenin kotona. Löysin yläkuvassa olevan tabatatimerin TÄÄLTÄ. Ennen minulla on ollut aina puhelimessa ajanotto, mutta tämä nettiversio tuntui ihan liian yksinkertaiselta, joten otin sen nyt käyttöön kotioloissa. Kelloon voit säätää kierrosten keston, määrän ja taukojen pituuden. Kun on lyhyestä treenistä kyse, kannattaa tauot pitää mahdollisimman lyhyinä, mutta sellaisina, että liikkeen ehtii vaihtaa helposti. Yksi tabata tarkoittaa aina kierrosta, jossa on esimerkiksi treeni 25 sek, lepo 10 sek ja näitä toistetaan sitten esim. kuusi kertaa. Tabata- kierroksia voi olla vaikka kymmenen, jolloin aina yhden kierroksen välissä on tuplasti pidempi tauko.

Tällä metodilla voit treenata vaikka tunnin putkeen, mutta alussa kannattaa ottaa ehkä hieman lyhyempiä treenejä, että oppii tekemään reippaasti. Omaan vatsatreeniini kuului tänään hoover avauksilla molemmille puolille:

huomatkaa atleettiset käsivarret xD
huomatkaa atleettiset käsivarret xD

”vuorikiipeilijä” -liike, tämäkin molemmille puolille:

vatsa4_Fotor_Collage

 

ja lopuksi pito aikalailla loivassa linkkuveitsiasennossa:

vatsa

 

Tein kaikki liikkeet kolme kertaa, eli yhteensä 9 25sek harjoitusta, joiden välissä oli 10 sek tauko.

Helppoa, hauskaa ja nopeaa, tämän jälkeen ei voi olla tekosyitä jättää edes pieni treeni tekemättä!

withloveEmma

emmakaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta