Apua turvotukseen?

Söin vähän liikaa ja nyt turvottaa.. Kuulostaako tutulta? Minullehan tämä on ihan arkipäivää nykyään.

Nuorempana söin mitä halusin ja milloin halusin. Nykyään tuntuu, että minun ei tarvitse kuin ajatella pastaa/ punaista lihaa/ ruokaa ylipäätäänsä, niin jo alkaa maha paisumaan pienen pallon tavoin. Vatsasta on alkanut tulla minulle todella kiusallinen vaiva, sillä en oikein uskalla syödä jos tiedän, että minun pitää vielä tehdä saman päivän aikana jotain järkevää.

Jos vain näyttäisin siltä, että minulla on pullat onnellisesti uunissa, mutta tukalinta on olo, jonka tuo turvotus saa aikaan. Osasyy turpoiluun on todella hidas vatsantoimintani, mutta välillä silläkään ei ole mitään tekemistä tämän turpoamisen kanssa.

Samaan aikaan kun vatsani on alkanut paisuilla, olen alkanut kärsiä kiusallisesta ihottumasta ja mietinkin, että voisiko suolistossani olla nyt jotain vähän pielessä? Monesti suolistosairaudet tulee läpi ihon kautta ja valitettavasti nämä kaksi asiaa kulkevat hyvin käsi kädessä minun kohdallani..

Haluaisin todella eroon tästä vaivasta, sillä en todellakaan ole se herkkävatsainen ihminen, vaan olen aina syönyt juuri mitä haluan, ilman mitään ongelmia vatsan kanssa. Rakastan ruokaa ja haluan rakastaa sitä jatkossakin!

Haluisinkin nyt kuulla teiltä kokemuksia, että millä tätä vaivaa on helpotettu ja onko muilla samankaltaisia oireita?

image1 (6)image2 (6)

emmakaisa

33 vastausta artikkeliin “Apua turvotukseen?”

  1. Heippa,

    Ikävä vaiva, mulla on ärtyneen suolen oireyhtymä ja turvotus kuuluu siihen turhan usein. Nyt kuitenkin vatsani on parempi kun syön puuroa, marjoja (ei vadelma koska siemeniä ja pakasteet parempia koska tuoreet niin vahvoja, mutta kesällä syön tuoreita), munia, riisiä, kanaa, vihanneksia (ei sipulia eikä kaaleja, eikä herneitä), pähkinöitä, raejuustopurkki päivässä, öljyä. Eli ei pastaa, jauhelihaa, rahkaa, ei makeutusaineita, kahvina vain Pakurikahvi soijamaidon kanssa. Toivottavasti oli apua! Proteiinijauheet ovat myös joillekin paha, kuten mulle välillä! Syön myös banaania, mutta joitakin se turvottaa!

    Hyvää kesää sulle:)

    • Kuulostaapa ikävältä vaivalta :/ Välttelen itsekin juuri rahkaa, pastaa ym. Säännöllisen syömisen kanssa on tosiaan helpompi olla. Olen paljon miettinyt proteiinijauheiden sopivuutta ja yksi todella sopimaton valmiste on nämä Fitfarmin proteiinituotteet. Pitää varmaan kokeilla jonkin aikaa olla ihan ilman ja syödä vain monipuolisesti. Punainen liha ylipäätäänsä tuntuu vatsalleni raskaalta vaihtoehdolta. Mutta kai nuo kokeilemalla selviää 🙂 Mukavaa loppukesää sinulle!

    • Nimenomaan kokeilemalla selviää:)

      Itselleni ei ole myöskään fitfarmin tuotteet sopineet!

      Jossain vaiheessa käytin riisiproteiinia ja banaania. Mutta nyt fitnessgurua!

    • Mä en olekkaan tota fitnessgurua koskaan testannut, pitää laittaa kokeiluun.. Toisaalta nyt en kyllä ole hetkeen tarvinut mitään lisäravinteita(kun en ole paljon treenaillutkaan:D), aminohappoja olen joskus ottanut, mutta ne käy ihan hyvin 🙂

  2. Kovin tutulta kuulostaa. Olen tässä suosinut Alku-valmennuksen oppeja ja olo on mainio. Turvotusta ei ole. Lisäksi käytän nyt kuuriluontoisesti Vivomixx-maitohappobakteerivalmistetta, löytyy hyvin varustelluista apteekeista.

    • Nuo maitohappobakteerit pitää kyllä ottaa kokeiluun kiitos vinkistä! 🙂

  3. Ihanan rehellinen ja elämänmakuinen postaus! Mulla näyttää masu ihan samalta joskus ja olen ihmetellyt, mitä teen väärin. Suoli toimii mulla kyllä säännöllisesti: syönkin n 30-40 g kuitua päivässä ja juon paljon vettä – ja tietty liikun säännöllisesti. Tuossa kuukausi sitten aloin siirtymään fodmap-tyyppiseen ruokavalioon, kun lääkärit suosittelevat sitä vatsavaivoihin. Fodmappeihin sanotaan maidottoman ja viljattoman ruokavalion etujen myös perustuvan. En tiedä, onko kyseessä placebo vaikutus vai mikä, mutta tuntuu että fodmap-hiilareihin kiinnitettyäni huomion mun mahan turpoilu on vähentynyt. Sanovat kuitenkin, että vähintään pari kuukautta tulee noudattaa uutta ruokavaliota ennen kuin voi arvioida tuloksia. Itse siis jatkan fodmappien välttelyllä vielä ja katson, (k)oheneeko olo entisestään.

    Suosittelen siis ainakin googlaamaan fodmapit ja lukemaan pronutrionist-sivuston artikkelit asiaan liittyen. Tsemppiä vaivan selvittelyyn! Et ole ainoa.

    • Olen itseasiassa lukenutkin tuosta fodmap- ruokailusta, mutta en ole sitä ikinä ajatellut sen syvällisemmin, kiitos kun muistutit, pitääkin lukea vähän lisää 🙂

  4. Hei! Minulla alkoivat samat suolistovaivat noin vuosi sitten – täysin puun takaa nimenomaan. Viimeisen vuoden aikana tuo hillitön turvotus on ollut niin tavallista, että siitä on jo tullut niin sanotusti normaalitila kun litteästä ja kiristämättömästä vatsasta saan nauttia hyvin satunnaisesti. Vaiva on vaikuttanut minullakin harmittavan paljon arkeen, syömiset ja menot on täytynyt suunnitella tarkkaan ja pienikin muutos arkirutiineissa aiheuttaa pitkän ja ärhäkän turvotusjakson. Nyt loppukesästä olen kuitenkin tuntunut löytävän tietynlaisen tasapainon suoliston kanssa ja pahimmat turvotukset ovat jääneet pois. Lopetin e-pillerit jokin aika sitten ja sen jälkeen ovat tasaantuneet niin mielialat kuin vatsan toimintakin. Samoin ruokavalion raakaus, gluteeniviljosta luopuminen, pienet annoskoot (!) ja tiettyjen ruoka-aineiden välttäminen ovat auttaneet. Monet ärtyvälle suolelle tutut vatsan ärsyttäjät kuten kukkakaali, vesimeloni tai käristetyt ruoat saavat vatsan kyllä turpoamaan mutta enää siitä ei seuraa päiväkausien tuskaa vaan tila laantuu usein vuorokauden sisällä – ja se jos jokin on auttanut sietämään turvotteluja näin henkiseltä kantilta 😀

    Kannattaa kartoittaa sitkeästi niitä omalle vatsalle sopimattomia ruoka-aineita! Itselläni ongelmaksi koitui helposti se, että kun vatsa kerran pääsi ärtymään jostain, tuntui se ärtyvän sen jälkeen aivan kaikesta, mitä suuhuni pistin ja kun asiaa stressasi tauotta, oli kierre valmis. Turvotuksen alkuperäisen aiheuttajan löytäminen oli näin vaikeaa ja pelkäsin jatkuvasti joutuvani jättämään ruoka-aineen toisensa perään pois lautaseltani. Edellistä kommentoijaa kompaten suosittelen syömään nimenomaan usein ja pieniä annoksia (ei ehkä paras vaihtoehto hampaille mutta auttaa vatsan kanssa). Tsemppiä joka tapauksessa ja toivottavasti löydät apua jostain! 🙂

    • Heippa, kuulostaa hyvin tutulta tuo kommenttisi 😀 Tiedän jotain ruoka-aineita heti, mitkä ei sovi ja nimenomaan tuo gluteeniton on ollut minulle sopiva vaihtoehto. Ehkä annoskokoja voisi vähän pienentää välillä! Syön useaan otteeseen päivän aikana, mutta kärsin myös hammasongelmista, että molempi pahempi… Pitää alkaa nyt reippaasti vaan karsimaan tuotteita ja katsomaan, että mikä sopii. Talvella kun kokeilin yhtä ruokavaliota, tuntui se hyvin sopivalta, mutta ajatus niin putsatusta ruokavaliosta kyllä hirvittää. Toisaalta sitten jos se on ratkaisu siihen turvotuksen aiheuttamaan tukalaan oloon, on se sen arvoista.

  5. Mullakin ajoittain vatsa paisuu, mut suosittelen ehdottomasti maitohappobakteereita, ne on pelastanut mut monilta ”en voi lähteä minnekkään koska turvottaa” kriiseiltä! Olen syönyt nyt säännöllisesti maitohappobakteereita ja todellakin niistä on ollut apua 🙂

    • Ja lisäaineita kannattaa pyrkiä välttämään, esim. stevialla maustettu hera on kova juttu!

    • Joo mun on pakko myöntää, että en kauheasti ole vältellyt lisä-aineita ja huomaan, että tietyt proteiinijauheet on ihan kamalia mun mahalleni. Pitääkin nyt kokeilla tota maitohappobakteeria, sillä sitä en ole koskaan edes ajatellut tämän vaivan helpotukseen 🙂 Kiitos vinkistä!

  6. Maitohappobakteereita kannattaa ehottomasti kokeilla!!:) ja niitä kannattaa syödä säännöllisesti!:) apteekista saa apua oikeanlaisen valintaan päivittäiseen käyttöön. Jos basic-valmisteet ei auta niin toki voi vaikka kuurina syödä strong tai travel-valmistetta,joissa on enemmän bakteereita.:) mulla oli 2 vuotta vatsaongelmia. Nyt ne on onneksi helpottunut ja voin syödä mitä vaan kohtuudella!!:) Syön ainakin sen 5kertaa päivässä jotain ja välttelen liian isoja annoksia. Syön maitohappobakteereita ja d-vitamiinia säännöllisesti. Lisäksi pidän huolen että suoli toimii!! Se oli avainasia mun kohdallani. Kannattaa huolehtia kuidun määrästä varsinkin jos syö gluteenittomasta. Ja saada kuituja muustakin kun kasviksista nimittäin ainakin raat kasvikset tms.voi juuri aiheuttaa niitä ilmavaivoja!! Apteekeissa on myös ruuansulatusemtsyymejä joita kannattaa ehottomasti kokeilla!!:)

    • Siis miten multa on jäänyt koko maitohappobakteerit ihan tajuamatta 😀 Myös noi ruoansulatusentsyymit menee kokeiluun!

  7. Moi, mä olen kärsinyt ärtyneen suolen oireyhtymästä ja siitä johtuvasta vatsan turvotuksesta ja ajoittaisesta särystä jo yli 10 vuotta. Aiempiin kommentteihin haluaisin lisätä vielä sen että maitohappobakteerituotteista parhaaksi ja toimivimmaksi olen ainakin itselläni todennut Bioteekin Probiootti plus ja Probiootti Comp valmisteet. Gefilus basic yms.tuotteet ovat mielestäni turhan laimeita. Kirjoitit myös että kärsit hitaasta suolen toiminnasta. Suosittelen testaamaan apteekista saatavaa (sekä reseptillä että ilman) Visiblin- kuituvalmistetta. Ihan huipputuote,itse syön sitä lusikallisen aamuin illoin ja voin kertoa että auttaa pitämään suolen toiminnan säännöllisenä.:)

    • Mä olen tota visibliniä miettinyt itselleni, kun osalle asiakkaista töissä menee sitä myös! Vähän se aina jännittää, että laiskistuuko suoli siitä vielä lisää, mutta nyt joudun välillä turvautumaan paljon kovempiin valmisteisiin, että saan vatsan toimimaan kun tilanne menee tarpeeksi hankalaksi! Kiitos vinkeistä 🙂

    • Tuo Visiplin ja Agiocur on luonnon tuotteita joten ”turvallisia” käyttää. Itsellä kuitenkin ainakin tuo Visiplin aiheutti enemmän kaasuja kuin muuten helpotti oloa:) kokeilemalla (valitettavan pitkätie), löytyy ne mitkä juuri sinulle sopii, mutta onneksi muiden kokemukset saattaa nopeuttaa löytämään ne provosoivimmat asiat:)

    • Vastaan nyt tähän sun molempiin kommentteihin 🙂 Huomaan itsekin, että viljojen välttely toimii. Olen juuri jopa puuronikin vaihtanut gluteenittomaan. Myös iho-oireet on paremmin kurissa kun en syö viljoja. Noi sun oireet kuulostaa niin tutulta. Empä ole ajatellut psylliumia puurossa, mulla kyllä sitäkin kotoa löytyy, että taidampa senkin laittaa kokeiluun. Onneksi tein tän postauksen, oon saanut niin paljon varteenotettavia vinkkejä! Kiitos 🙂

  8. Täällä myös yksi hankalasta turvotuksesta ja vatsakivuista kärsivä :/ mulla nyt maitohappobakteerit käytössä…isoa muutosta en niiden käytöstä huomannu mut nyt aloitin visiblinin ja maha on kyllä ollu parempi.toimii paremmin ja turvotus lieventynyt mutta edelleen kyllä turpoaa.gluteenitonta testasin mut en huomannu eroa…maitotuotteita olen vähentänyt ja käyttänyt nyt laktoosittomia tuotteita.Liikunta kyllä auttaa…ja ruokailu tulee olla säännöllisiä…liian pitkät välit turvottaa enemmän…
    Todella häiritsevä ja inha vaiva….aiheuttaa myös stressiä lisää mikä lisää vatsaongelmia:( toivotaan helpotusta sullekin!

    • Voi että, kuulostaa niin tutulta ja harmilliselta! Tässä vaivassa on kyllä varmasti eduksi juuri tuo stressittömyys, mutta samalla on niin vaikea olla ”stressaamatta” jos olo on tukala ja vatsa turpoilee.. Turvotuksenkin vielä voisi yksinään sietää, mutta se miltä se tuntuu on kaikista ikävintä!Koitahan sinäkin löytää helpotusta itsellesi 🙂

  9. Hei!
    Aloin noin vuosi sitten kärsimään itse äkkinäisistä kovista kipukohtauksista vatsan alueella, lisäksi muina oireina ilmeni turvotusta, kiusallisia ilmavaivoja, ummetusta ja ”tiedostin vatsani” koko ajan. (kuin et normaalisti tiedosta pikkurilliä, mutta kun lyöt sen johonkin tiedostat sen erilailla koko ajan…jos selittäisi tunnetta paremmin);)Tänä kesänä lopulta minulla todettiin tutkimuksissa ärtyneensuolen oireyhtymä. Olen aina tähän mennessä voinut syödä mitä vain ilman että vatsa siihen reagoisi.
    Tämän oireyhtymän yleensä laukaiseen jokin ressitekijä. Olen ajan kanssa huomannut kokeilemalla että gluteeniton/laktoositon(melkein maidoton) ruokavalio on lievittänyt oireita. Samoin lisäaineet ja sokeri minimiin. Elämä tulisi olla säännöllistä(mikä todella helppo 3-vuorotyössä);) …mahdollisimman ressitöntä ja ruokailut säännöllisiä.
    Välilä ärsyttää ja väsyttää, kuinka paljon joutuu ihan keskittyyn kaupassa/ravintolassa uusiin ruokiin/ravintoloihin ennekuin sellaisia voi kokeilla…tosiaan kun ennen ole tällaisia miettinyt. Lopulta mielummin teen sen kun kärsin ne vatsa vaivat:)
    Viimisin kokeilu positiivisin tuloksin on kun lisään gluteenittomaan aamupuurooni Psylliumia, auttaa hellimään vatsaa ja ummetuksen taipumista helpottamaan. Myös Valmarin valmiste on rauhoittanut vatsaa.
    Kokeissa ei aina keliakia/laktosi allergiat näy mutta ärtyneensuolen oireyhtymän omaava henkilö yleensä reagoi niihin silti.
    Muutenkin kokeilemalla muitakin ravintoaineita olen joutunut etsimään mikä sopii ja mikä vatsan saa ärtymään.
    Tuohon protsku(palautusjuomaan) voin suositella Manninen Nutraceuticals
    Proteiinijauhe HydroISO , hyvin alhainen laktoosi pitoisuus ja itsellä kestää vatsa tätä 🙂
    Tulipa siinä tekstiä:) toivottavasti oli hieman apua:)

  10. Minulla itselläni alkoi ärtyneen paksusuolen oireyhtymä hyvin samalla tavalla. Oireet pahenivat koko ajan ja syytä selvitettiin yli vuoden verran kokeilemalla eri ruoka-aineita vuoron perään mikä sen voisi tehdä. Kävin kaiken maailman kokeissa ja testeissä, mutta mitään ei löytynyt joten lääkärit totesivat kyseisen diagnoosin minulle. Sain ohjeet mitä ruokia välttää (noudatin todella tiukasti niitä) ja niin pikku hiljaa oikeanlainen ja oma ruokavalio löytyi. Ruokavaliosta jäi kaikki viljatuotteet, pavut, sipulit, kaalit yms pois kuukausiksi ennen kuin vatsa alkoi toimia normaalisti. Turvotus laski oikean ruokavalion myötä melko nopeasti, mutta ihon ja hiusten kunto vei lohduttoman pitkän ajan. Toivottavasti löydät selvyyden ongelmaasi 🙂

    • Yyyh, voi miten ikävää! Onneksi sait selvyyden sinun oireellesi, toivon todella, että kyse ei ole siitä. Aloitan nyt pyytämällä ihan ensimmäisenä keliakiakokeet, sillä on niin paljon muitakin siihen viittaavia oireita. Zemppiä sinulle ja vatsallesi 🙂

  11. Moikka!
    Samoja ongelmia täällä. Itse kävin ravitsemusterapeutin juttusilla ja alkuun pitäisi lopettaa kaikki ¨ylimääräisen¨syöminen. Suosittelivat aloevera geeliä tai silicea geeliä aamuisin isoon lasiin vettä ja sitten lisäksi acidophilus forte brobioottisia bakteeri kapseleita, jotta sen suoliston saisi rauhoittumaan. Nesteiden juonti erikseen eli ei ruoan kanssa. Vehnä ym mitkä ei sovi niin pois ja myös lehmän maito.. paljon paljon antioksidantteja ja vielä tais olla ettei kamalasti sekottais ruokia keskenään vaan söis vaikka kerralla just kanaa ja salaattia ym.
    Oon kyllä nyt huomannut jo eroa… niin ja kaurapuuron sekaan pellavansiemeniä tai rouhetta! Ja pois aluksi kaikki ylimääräiset vitamiinitabletit kunnes suolisto parempi:)

    • No moikka 🙂 Oon ollut niin vastaan tuota aloe vera- juttua, että en siihen haluaisi nöyrtyä 😀 Vaikka varmaan on hyvä tuote! Ottaa vaan aivoon kun sitä tulee joka tuutista 😛 Mulla on kyllä paha tapa tehdä supermausteisia ruokia ja kaiken maailman sötkötyksiä, että voisi joskus kokeilla hetken ihan perus valmisteita vaikka edes viikon! Kiitos kommentistasi 🙂

  12. Itsellä auttoi maidottomuus ja gluteenittomuutta. Nyt olen ollut kohta kaksi viikkoa viljattomana. Syön maitohappobakteereita yms.

    • Huomaan, että minulle sopii myös maidoton ja gluteeniton, mutta sitten kun mitään todellista allergiaa/keliakiaa ei ole todettu, niin olen hieman huoleton niiden suhteen. Pitäisi vetää tiukka linja vähän aikaa ja katsoa, että miten vatsa reagoi!

  13. Muista, että keliakia ei näy aina testeissä. Veljeni sairastaa 1. tyypin diabetestä, jonka geenimutaatiot ovat linkitetty myös keliakiaan. Itse syön siis gluteenittomasti ja laktoosittomastii (pyrin käyttämään mahd. vähän maitotuotteita). Lisäksi kieltolistalla ovat:
    -makeutusaineet ovat totaalista myrkkyä
    -kahvi
    -hiilihapolliset juomat
    -runsas sokeri
    -alkoholi (lisää itselläni tulehdusriskiä mm. virtatietulehdukseen ja aiheuttaa ärtynyttä vatsaa)
    -”turhat” hiilihydraatit mm. pullat
    -rasvaiset ja tuliset ruoat

    Apuna minulla on mm.
    -lisäravinteista MAKEUTTAMATTOMAT! sinkki, mg, omega-rasvahappovalmisteet, C- ja D-vitamiini, maitohapot (montaa erilaista, että suoliston bakteerikanta saadaan korvattua ns. hyvillä), kuitulisät (psyllium ja pellavansiemenrouhe), joillakin myös B-vitamiinilisä varmaankin auttaa (jos suolisto huonossa kunnossa, ravintoaineet eivät imeydy)
    -liikunta
    -ulostaminen aina, kun vähänkään hätä
    -runsas nesteiden kierto

    Mahdollisimman yksinkertainen ruoka on hyväksi ja ns. luonnolliset aineet. Light- tuotteet ovat itselleni ihan myrkkyä ja niiden jälkeen vatsa turpoaa, on ilmavaivoja ja olo on limainen, joten käytän sokeria niiden sijasta. Monet proteiinijauheet ja -patukat sisältävät todella paljon kaikkea epäluonnollista. Itse käytän elivo-entsyymivalmistetta, jos syön paljon lihaa/punaista lihaa. Olen kuullut, että joillakin turvotus voi johtua huonosti happo-emäs-tasapainosta.

    • Joo olen näin ymmärtänyt ja äidilläni on ollut samanlaista vaivaa iässäni joka oireili kuin keliakia, mutta ei ikinä testeissä näkynyt. Tuntuu niin raadolliselta luopua niin monista itselle rakkaista ruoka-aineista ja varmasti myös sinullekin aikanaan paljon käytettyjä on pannaassa nykyään. Pakko se on kai alkaa vaan kokeilla, että mikä tämän kaiken takana on, jotta selviää! Mukavaa kesänjatkoa sinulle 🙂

  14. Hyviä vinkkejä täällä jo tulikin esille. Hera tosiaankin kannattaa ottaa isolaattimuodossa ja mieluiten maustamaton tai stevialla makeutettu. Suomesta saa tosi huonosti hyviä steviaheroja, mutta esim. Ion92-heraa saa Superlemonilta. SELF:in steviaisolaattia myydään myös useissa paikoissa, mutta se ei kyllä ihan kaikista puhtainta isolaattia ole nähnytkään. Ihan ok tuote silti 🙂

    Hetkeksi kannattaa jättää sukraloosit ja muut kokonaan pois ja katsoa onko tällä vaikutusta. Itselläni pahimmat turvottajat ovat juuri nuo keinomakeuttajat ja light tuotteet, maltitolit, sorbitolit, ksylitolit sun muut. Ksylitolia ja erytritolia vatsani kestää jonkin verran. Mm. Fitnessgurun ja Mannisen tuotteissa valitettavasti on sukraloosia/asesulfaami K:ta. Maitotuotteet sopivat pienemmissä määrin. Käsittelemättömiä maitotaloustuotteita oma vatsani kestää paremmin, mutta esim. rahka turvottaa kovasti, raejuusto jonkin verran, täysrasvaiset juustot ja vastaavat taas ei.

    Maitohappobakteerit ja Digest gold tmv. auttavat jonkin verran ja tietty mitä puhtaampaa ruokaa syö, sitä paremmin vatsa kestää. Rasvat auttavat itselläni vatsantoimintaan ja pitävät kylläisen. Kai ne voitelee kehoa sen verran paremmin niin ei aina tarvi tuntea oloaan ähkyoksetusturvonneeks 😀

    • Tässä tulikin hyviä juttuja. Olen nyt vähentänyt jo heran käyttöä paljon ja huomaan, että toi whey 80 on ihan viimeinen vaihtoehto mun mahalleni.. Rahkaa välttelen myös viimeiseen asti. Kiitos vinkeistä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta