Pitkästä aikaa liikunnan iloa! Näillä vinkeillä pääsin alkuun..

Voi tätä riemua kun pitkästä aikaa sain vedettyä kunnon jalkatreenin. Lähinnä olin suurimman osan treenistä vain onnellinen, että jaksan ja voin taas tehdä kunnolla edes jotain. Toisaalta minua huvitti koko treenin ajan, että kuinka voinkaan olla ihan rapakunnossa.. Treenin tein tietenkin vatsan ehdoilla ja jätin pois kaikki liikkeet jotka tuntuivat epämielyttäviltä.

Ajattelin ensiviikosta paljastaa, että millaisella treenillä lähdetään reissun jälkeen liikenteeseen ja testata itsekkin, että miltä tuntuisi taas tehdä kolmijakoista treeniä. Säännöllisyys on kuitenkin minulle kaiken A ja O. Suunnittelen treenin Timon kanssa sellaiseksi, että jos vointi on huonompi, voin jättää yhden treenin tekemättä ja kuitenkin saan treenattua lähestulkoon koko kropan viikon aikana. Treenistä ei kannata odottaa mitään vuosisadan kankunkasvatustreeniä, mutta uskon, että se palvelee nimenomaan aloittavia liikkujia ja meitä mammoja jotka kamppailevat tämän eturepun kanssa salilla.

12312400_10207563486221761_1687688700_n

Nyt kuitenkin ennenkuin minulla edes oli mitään treeniohjelmaa kävin kokeilemassa, että miltä tuntuu treenata ylä ja alakroppaa pitkästä aikaa.. Nämä pienet jutut mielessä pääsin hyvin alkuun:

  • Kuuntelin omaa kroppaani, kaikki mikä aiheutti epätoivottua kipua sai jäädä pois.
  • Painot eivät voi olla niitä samoja, joilla treenailin vielä heinäkuussa- kaikista painoista tippui se vähintään 5 kg pois.
  • Kyykky on täysin korvattavissa. Hyvän tuntuman saa esimerkiksi taljassa kyykäten(tästä lisää ensiviikolla).
  • Ilo tulee olla mukana treenissa ja pieni pilke silmäkulmassa. Mitään et voi oikeastaan tehdä niinkuin ennen, joten treenailu hyvän olon vuoksi on se juttu nyt!

Jos olet raskaana ja mietit salille lähtöä, niin muistathan myös, että liika on liikaa ja jos tunnet näitä seuraavia tuntemuksia on syytä lopettaa treenaaminen: Lepohengenahdistus, huimaus, kova päänsärky, rintakipu, oikean alaraajan turvotus ja kipu, heikkouden tunne, sikiön liikkeiden määrän väheneminen, säännöllinen kohdun kivulias supistelu tai verenvuoto emättimestä (Suomen lääkärilehti 10/13)

Raskaudesta ja kuntosaliharjoittelusta myös hyvä kirjoitus täällä <- 

Mikäli liikunta-asiat raskaana ollessa mietityttää on kannattavaa puhua ensin neuvolalääkärin kanssa ja pyytää sen jälkeen apua kuntosalisi personaltrainereilta, jotta pääset turvallisesti alkuun. Tässä on kuitenkin niin paljon muutakin kuin vain oma terveys kyseessä, että turhia riskejä ei kannata ottaa.

Jos vielä epäröit, niin käyppäs lukemassa viisi syytä miksi sinne liikkumaan kannattaa lähteä jo heti huomenna :)!

12318541_10207563485501743_1202379493_o

 

emmakaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta