Kuinka ruokavalioni muuttui sokeriseurannan myötä? –>Arjen helpot vinkit tasaisempiin verensokeriarvoihin.

Kuten kerroinkin jo tässä postauksessa minulla todettiin raskausajan diabetes. Diabetekseni on voimakkaasti sukurasitteinen, ja jotta en saa siitä jatkossakin itselleni loppuelämän vaivaa on minun ihan oikeasti alettava kiinnittää ruokavaliooni huomiota. Sokeriseurantani päättyi tänään ja sen perusteella ”diabetes” näyttäisi olevan hyvinkin diettihoitoinen ja juuri siksikin niillä arjen valinnoilla tehdään nyt niitä ratkaisuja tulevaisuuden suhteen.

_MG_2978

Ruokavalioni on koostunut jo parin viikon ajan hyvin pitkälti erilaisista keitoista. Syy tähän on lähinnä se, että kertakaikkiaan olen himoinnut erilaisia keittoja ja ne nyt on hyvin terveellinen vaihtoehto jos jotain pitää himoita. Viimeisen kuuden päivän aikana olen kahtena päivänä ollut syömättä pinaattikeittoa ja voisin edelleen syödä sitä päivittäin. Olen syönyt myös todella paljon kananmunia, sillä jokaseen pinaattikeittoon olen laittanut proteiiniksi kaksi kananmunaa. Ostin tänään todella poikkeuksellisesti borskeittoa itselleni, jotta tulisi hieman vaihtelua ruokiin(keittoihin) jota syön. Muuten ruokavalioni on ollut hyvinpitkälti seuraavanlainen:

  • Aamulla kun herään smoothie, jossa 250g rahkaa, marjoja ja hieman kauramaitoa. Nyt olen parina aamuna laittanut myös heraa hieman makeutukseksi.
  • Töissä syön yhdeksältä puuron joka päivä. Puuron sekaa laitan voisilmän ja mustikkakeittoa tai työpaikan keittiön kiisseliä… Pienissä määrin kroppani tämän kestää, testasin tämän mittauksin.
  • Lounaaksi olen syönyt jonkun keiton ja kaksi siivua kauraleipää. Tälläviikolla olen syönyt lohikeittoa, pinaattikeittoa, riistakiusausta ja kanakastiketta (nämä kaksi viimeistä siis työpaikan lounas reilulla salaatilla).
  • Välipalaksi olen syönyt manteleita ja aika monena päivänä jonkin proteiinipatukan jossa on ollut mahdollisimman vähän sokeria. Nämä on minun kannaltani täysin turhia, mutta pakko saada jotain hyvää välillä. On muuten ihan todella haasteellista löytää sellaisia patukoita, joissa ei ole sokeria, mutta lisä-ainelista on myös lyhyt ja makeutusaineet sallittuja.
  • Kotona illalla olen syönyt sitten toisen kerran keittoa ja se on tainnut olla aika pitkälti sitä pinaattikeittoa 😀 Ihan oikeasti olin tosissani, kun sanoin, että minulla on siihen pieni himo.. Jokaisella keittoaterialla, jonka olen kotona syönyt, olen syönyt myös kaksi ruisleipäsiivua ja kalkkunaleikkelettä niiden päällä.
  • Iltapalaksi olen syönyt vielä jotain pientä jos on ollut nälkä, mutta en jokaisena iltana. Pieni proteiinipitoinen iltapala auttaa kyllä pitämään sokerin tasaisempana, joten suosittelen ehdottomasti iltapalaa.

_MG_2979

Tällä samalla kaavalla olen syönyt jokainen päivä viimeisen viikon ajan ja saanut pidettyä sokeri-arvot hyvin kurissa. Minun ei tarvinut syödä kuin 1/4 osa pannukakkua tänään ja jo minulla oli lounassokerit hieman keskiarvoa (siis minun keskiarvoani) korkeammalla. Ruokavaliooni olisi pakko hieman lisäilla vihreää ja proteiininlähteitä fiksuista raaka-aineista. Olen nyt lähinnä kuunnellut kroppaani ja mielitekojani ja uskon, että jos mieliteot on pinaatti ja kananmuna, on silloin hyvä niitä syödä. Josko ensiviikolla sitten siirtyisin taas lihansyöjien joukkoon.

Nämä seuraavat vinkit mielessä pitäen uskon, että jokaisen verensokeriaan seurailevan elämä helpottuu hieman, sillä mitään rakettitiedettähän verensokerin tasaisena pitäminen raskausaikana ei ole, valintoja vain(nyt puhun siis diettihoitoisesta raskausdiabetksestä, en insuliini tai tablettihoitoisesta, ne ovat paljon vaikeampia pitää ”kurissa”)!

  • Syö 3-4 tunnin välein.
  • Pidä matkassa mukana järkeviä välipaloja, pähkinät on helppo ja ravitseva välipala jota on helppo pitää laukussa varmuuden vuoksi. Hätätapauksiin sopii myös hyvin mahdollisimman luonnollisesti makeutettu sokeriton proteiinipatukka tai esim. omena.
  • Panosta rasvoihin ja proteiineihin unohtamatta kuitenkaan hiilihydraatteja.
  • Suosi lautasellasi täysjyvää ja kuituja, erinomainen kuitujen lähde on erilaiset marjat ja vihannekset.
  • Hedelmistä banaani ja viinirypäleet sisältävät paljon hedelmäsokeria, nekin korottavat, parempi vaihtoehto on kuitenkin banaani kuin esimerkiksi berliininmunkki.
  • Unohda mehut ja sokerijogurtit, luonnon jogurtti marjoilla on paras vaihtoehto.
  • Jos jotain makeaa on ihan pakko saada, niin syö se heti lämpimän ruoan jälkeen, jolloin  elimistö pilkkoo sen samalla kun muunkin ruoan. Tässäkin kuitenkin kohtuus ja järki käteen. Paketillinen ainojäätelöä ei ole enää ”pieni makea”.

_MG_2986

 

emmakaisa

10 vastausta artikkeliin “Kuinka ruokavalioni muuttui sokeriseurannan myötä? –>Arjen helpot vinkit tasaisempiin verensokeriarvoihin.”

  1. ratkaisu patukkaongelmaan: quest barit. en itse syö lisättyä sokeria mahdollisuuksien mukaan ollenkaan, ja teolliset patukat kaikkine lisäaineineen epäilyttävät ja kuvottavat. questit sen sijaan ovat paitsi terveellisiä myös superherkullisia. 🙂

    • Moikka 🙂 Itseasiassa joo questbar:it on ihan mun lemppareita ollutkin! Niissä on vielä onneksi just käytetty niitä makeutusaineita, joita saa raskaana syödä, kohtuudella tokikin! Toinen suosikki on noi uudet Nude- patukat, ne maistuu vähän sellaiselta hedelmätoffeelta, niin tykkään siksi!

    • se double chocolate chunk ja banana muffin ja strawberry cheecake ja peanut butter ei sisällä stevian lisäks muita makeutusaineita!! 🙂 muissa on sukraloosia.

    • Ai ei vai? Loistavaa!Toi ensimmäinen on nimittäin ihan mun lemppari <3

  2. Kookospalmusokerista tehty raakasuklaa? 😏 Sopii tosi monille diabeetikoille..

    Ihanaa viikonloppua teille ❤️

    • Siis mähän en käytä mitään sokeria kotona koskaan 😀 Mut kookossokeria mulla tuolla on jos joskus tarvitsee! Ihanaa viikonloppua teillekin <3

    • Valmiina ostat höpsö makeannälän varalle ja välipalaks, ei sitä nyt ite jaksa tehdä 😄❤️ Nm. Suklaata jokapäivä!

    • Se on niin helppoa ja nopeaa tehdä itse, että kyllä meillä kotona on omat suklaat tehty <3

  3. Suosittelen kokeilemaan Leaderin BareBar -patukoita! gluteeniton, laktoositon ja lisäaineettomia ja kaikenlisäksi hyviä:)

    • Siis joo ne on hyviä ja itseasiassa mulla on loistava kilpailija, evoken patukat kotona. Noissa molemmissa on kuitenkin jonkinverran hedelmäsokeria taatelin/rusinan johdosta, eli esim. Tässäkohtaa todella teollinen, mutta sokeriton questi voittaa.. Ei sillä, ettenkö uhmaisi välillä
      tätä sokerittomuutta muutenkin 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta