Liikkumaan synnytyksen jälkeen – näin minä aloitin.

Liikkuminen raskauden jälkeen on monella mielessä kun raskaus lähenee loppuaan. Itsekin oikein odotin, että pääsen lenkille ja takaisin treenailemaan.  Salitreeniä ei suositella ennen lääkärin tarkastusta, sillä nivelsiteet ovat edelleen pehmeät ja lantionpohja tarvii aikaa palautumiselle. Toki tässäkin voi käyttää maalaisjärkeä, aion itse kokeilla kevyttä yläkroppatreeniä jo ensiviikolla, mutta raskaammat liikkeet jätän sinne kesäkuun alkuun kun olen saanut lääkäriltä siunauksen treenailla.  Muutenkin kannattaa vielä pysyä poissa sieltä raskaimmilta hiit- tunneilta tai ainakin välttää hyppimistä ja tärähtelyä.

Vatsalihaksien kanssa kannattaa olla hyvin tarkkana, sillä suurimmalla osalla niihin tulee jonkinsortin erkaumaa ja jos vatsoja lähtee treenailemaan liian aikaisin, voi saada enemmän hallaa kuin hyötyä aikaiseksi. (Täällä kattava tietopaketti vatsalihaksien erkaantumisesta, mikäli aihe kiinnostaa.) Lantiopohjalihaksien harjoittaminen on taas sitten hyvinkin suotavaa (tämä huomio etenkin itselleni). Tässä postauksessa on helppo lantionpohjatreeni jos mietit, että mistä alottaisi.

Miten meillä sitten lähdettiin liikkumaan?

IMG_8378

Kuten aiemmassa Palautuminen raskauden jälkeen  – postauksessa kerroin, olen ollu todella kipeä ja liikunta oli ensimmäiset kaksi viikkoa pelkkä haave jossain tulevaisuudessa. Tuntui siltä, että jos ehkä juhannukseksi saan itseni lenkille, niin se on jo hyvä. Noh, kipu loppui kuin seinään ja kummallisesti alkoi tuo kävely kiinnostaa. Käytiin ensin varovaisesti sunnuntaina Timon kanssa kävelyllä ja kokeilemassa, että miltä tuntuu hieman pidempi matka rattaiden kanssa. Maanantaina kävelin parin kilsan matkan ystävän luokse.

Nyt olen ehtinyt jo käydä kahdella tunnin lenkillä ja voi miten kivaa kävely on ollut kun ei vatsa paina, eikä koskekkaan oikeastaan mihinkään. Kuntohan on ihan nollassa ja tuntuu, että sykkeet on ihan mitä sattuu vaikka tahti on ollut vielä suht rauhallinen. Sain tuossa pari kuukautta sitten TomTom:ilta kokeiluun heidän uuden treenikellon ja olen nyt eilen ja toissapäivänä pitänyt sitä ranteessa, että näkisin hieman omaa aktiivisuustasoa päivän mittaan. Kyllä on muuten 10000 askelta tiukassa 😀

IMG_8375

Koitan nyt mahdollisimman paljon hyötyliikkua ja olla myös kotona aktiivinen, käyn lenkillä mahdollisuuksien mukaan päivittäin ja katsotaan sitä lihaskuntoa sitten hiljalleen. Kyllä tässä ainakin yläkroppa saa hyvää treeniä kun poika tykkäisi olla sylissä paljon. Painotan kuitenkin palautumisen tärkeyttä, sillä synnytys on aikamoinen järkytys kropalle ja ottaa oman aikansa, että elimistö on valmis uuteen kuormitukseen. Vaikka sanoin jo aiemmin, että mikään paniikki minulla ei tämän kroppani kanssa ole, niin kyllä se vaan kummasti alkaa tuo liikunta kiinnostaa kun kivut on historiaa.

IMG_8379

emmakaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta