Aamuni pelastaneen smoothien anatomia

IMG_4506

Pojan syntymän myötä aamupalan merkitys on korostunut entisestään. Aamiainen saattaa heittämällä olla se pitkälle iltapäivään kantava ruoka ja todellakin se päivän tärkein ateria, joten mikä tahansa sämpylä ei tule todellakaan kuuloon enään.

Sen jälkeen kun eräänä aamuna päädyin korjaamaan kaurapuuroa ja mustikoita lattialta sai kaurapuuro jäädä, sillä yhdellä kädellä se oli vain liikaa. Olen todennut smoothieiden ajavan täysveroisesti aamupalan aseman ja panostanut viime viikkoinan niihin.

Minulla ei ole mitään tarkkaa kaavaa siinä minkä makuista smoothieta juon. Paljon käytän mustikoita ja vadelma mehukeittoa. Niin, nyt en puhu mistään maidottomista luomu smoothieista, vaan sellaisista mitkä palvelevat minun tarpeitani tällä hetkellä.

IMG_4505

Teen pohjan aamujuomaani aina ehrmannin rahkasta ja soija- tai mantelimaidosta. Joskus olen laittanut rahkan tilalla alpron soijaproteiinijogurttia (sitä uutta, en nyt muista sen nimeä). Periaate on kuitenkin se, että näistä tulee proteiini smoothieen. Saatan heittää sekaan myöskin hieman chia- siemeniä. Ostin myös hamppuproteiinia, mutta vielä en ole oikein tottunut sen käyttöön..

Hiilihydraattina käytän yleensä banaania tai kaurahiutaleita – välillä jätän tämän kokonaan pois. Kuitulisänä olen käyttänyt nyt psylliumia… Vatsani tarvii sen päivittäin.

En tykkää makeista smoothieista, siksi tykkään eniten laittaa sekaan vain vadelma mehukeittoa (sokeritonta), mustikoita ja ehkä mansikoita. Kokeilin tuossa tehdä smoothieta vanhan kaavan mukaan, johon tulee proteiinijauhetta, mutta en vaan kertakaikkiaan saanut sitä alas sen makeuden vuoksi. Joskus jätän mehukeitonkin pois ja maustan smoothien vain marjoilla tai hedelmillä. Mikäli meillä sattuu kaapissa olemaan,niin laitan sekaan pinaattia.

Seuraavaksi aion kyllä kokeilla Pauliinan vinkkiä laittaa smoothien sekaan nokkosta…

Smoothiet ovat todellakin pelastaneet aamuni ja jaksan niillä pitkälle iltapäivään jos sattuu olemaan sellainen tilanne, että syystä tai toisesta lounas jää väliin.. Viikon ruokailu vanhemmilla teki kyllä sen aineenvaihdunnalle, että pitkästä aikaa minulla on taas nälkä! Voi olla, että tässä joutuu keksimään hätäratkaisuja seuraavaksi lounaan muodossa :D!

Miten te äidit selviätte päivän ruokailuista kun vauva on eri mieltä?

IMG_4507

 

emmakaisa

10 vastausta artikkeliin “Aamuni pelastaneen smoothien anatomia”

  1. Hyvältä kuulostaa smoothie, niitä syön itsekin välipalaksi 🙂 laitan kyllä myös vähän pähkinöitä/avokadoa yleensä mukaan.
    Mutta aamuisin syön puuroa – joka aamu, vaikka minullakin on 4kk vauva, lisäksi 2, 3, 5, 7-vuotiaat lapset 🙂 mun taktiikka on se että ensin syötän muun porukan, otan vauvan viereen sitteriin ja näin saan (yleensä) syödä ihan sujuvasti. Vauvan ollessa pienempi, hän alkoi jo ekoille päikkäreille mun vasta aloittaessa aamiaista. Onneksi ei tuu itelle mikään tapponälkä heti herättyä, kun heräämisestä menee se about 1-2 tuntia ennen kuin kerkeän syödä 🙂
    Muilla ruuilla syön monesti itse ensin, lapsia saa patistaa 100x syömään ja itsellä alkaa jo nälässä hermo pettää..
    Tsemppiä, ekan vauvan kanssa ne rutiinit on vielä vähän hakusessa, muistan! Hervannassa asuttiin mekin esikoisen kanssa 🙂

    • Siis apua 😀 Oot supernainen! Kyllä varmaan jos joskus saan vielä jonkun mielenhäiriön ja toinen tehdään on elämä huomattavasti järkevämpää. Nyt kun kaikki on vähän uuden opettelua ja juuri kun tuntuu, että jokin menee nyt hyvin, niin huomenna se meneekin jo ihan eri tavalla!

  2. ite tein pitkään aina annokset valmiiksi n. viikon ajaksi ja sitten LUSIKOIN ruuan kuin ruuan alas samalla kun syötin pikkuista 🙂

    • Siis sehän se olis kaikista fiksuinta, että tekisin jonkun ”meal prepin” valmiiksi itselleni! Tulisi syötyä terveellisesti ja säännöllisesti.. Ehkä sitten elokuussa kun taas jään kotiin yksinään, nyt onneksi Timolla alkaa pian loma<3

  3. Oih, tuo on niin tuttua juuri nyt mullekin, ettei ikinä ehdi syödä rauhassa, silloin kun pitäisi syödä. Meillä vähän vajaa kolmikuinen neiti. Aamulla yritän hipsutella aamupalalle ennen kuin neiti herää – onnistuu ehkä joka toinen kerta 🙂 Aamupuuron olen silti yrittänyt syödä, koska neiti viihtyy aika hyvin sitterissä aamulla heti herättyään ja syötyään ensin itse. Mustikoista luovuin sotkettuani kerran sekä imetystyynyn että vauvan vaatteet. Mutta ne muut ateriat sitten!! Mulle on muodostunut nyt melkein tavaksi syödä osa aterioista lattialla niin, että lapsi on sitterissä tai viltillä edessäni, niin voin paremmin seurustella lapsen kanssa samalla. Ei ehkä se paras ratkaisu, mutta lapsi viihtyy paremmin. Jos eletään symbioosissa koko päivä, niin tankkaan energiaa yleensä pähkinöistä, hedelmistä, keitetyistä kananmunista ym. muista helpoista sormin syötävistä ruuista, kunnes mies tulee kotiin. Mutta on kyllä harjoiteltu myös paljon väärällä kädellä haarukointia/lusikointia samalla kuin imetän. Viimeksi eilen oli lohikeitot sylissä 🙂

    • Ah ihanaa kuulla, että mä en ole ainoa, kellä toi syöminen on ihan säätämistä 😀

  4. Hih. Mä heräsin alkuaikoina aamu 5-6 tekeen kouluhommia ja vastaileen sähköposteihin kun muut vielä nukku. Herään kyl joskus vieläkin koska se ei tosta se häiritseminen tuu vähentymään…

    • Joo pakko herätä jos haluaa saada jotain tehtyä 😀

  5. Huippua lukea että muillakin on säätämistä syömisen kanssa! Nimim. Eilen söin lohikeittoa sohvalla _maaten_ ja samalla imettäen tyttöä 😅

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta