Näitä ”sääntöjä” minä noudatan ruokavaliossani.

Tällä hetkellä en edes tiedä miksi tästä kirjoitan, olen toista päivää kaverini tsempparina eräällä kolmen viikon ruokavaliolla ja meinaan vetää tämän ihan tosissani tulevaa pe-su mökkireissua lukuunottamatta. Jos olisi joku oikea tavoite niin ehkä sitten ottaisin tämän koko kolmen viikon rupeaman vakavammin, mutta nyt en halua pilata mökin grillifiilistä pikkupurkeillani. Arki menee, vaikka kyllä minua välillä ihan naurattaa tämä koko touhu.

Minulta kuitenkin toivottiin postausta helpoista tavoista keventää ruokavaliota fiksusti.. Itse en oikeastaan ole enää pariin vuoteen keventänyt yhtään mitään, noudatan vain muutamaa ”sääntöä”, joilla ainakin itse koen pysyväni ihan kivassa kunnossa ympäri vuoden ilman sen suurempia stressejä. Toki ”ruokavalio” on pitänyt ottaa tavaksi, eli aikanaan se vaati muutoksia ja hiljalleen tämä on muokkautunut tällaiseksi kun on ja en oikeastaan enää edes hirveästi ajattele arkiruokailuani kun kaikki tulee niin takaraivosta.. Mutta asiaan, tässä siis minun kultaiset ”sääntöni”.

♡ En enää karta hiilihydraatteja, katson kuitenkin niiden lähteen tarkkaan. Couscous maistuu koko perheelle ja jos meillä on kastikeruokaa, otan itse usein vain kasviksia sen rinnalle. En ole koskaan ollut mikään suuri perunan tai makaronin ystävä niin turhaan minä niitä väkisin syön. Bataatilla taas voisin elää. Treenipäivinä syön hiilihydraatteja enemmän ja lepopäivinä vähemmän. Leipää syön todella harvoin.

♡Aamu alkaa aina aamupalalla. Rakastan smoothieita ja syönkin niitä aina kun on vapaata ja välillä työaamuinakin aamupalaksi. Itse suosin pitkälti samaa rahkapohjaista marjasmoothieta, sitä sitten muokkaan mielitekojen mukaan. Usein teen kuitenkin jo illalla itselleni tuorepuuron aamuksi, E syö päiväkodissa puuron arkisin niin aamulla tarvitsee huolehtia vain omasta aamupalasta, Timo kun lähtee töihin tunti ennen minua.

♡Syön säännöllisesti. Koitan pitää kiinni ateriarytmistä, syön ainakin 4 kertaa päivässä. Voisin olla helposti syömättäkin, mutta huomaan heti tulevan turvotuksia jos jätän aterioita välistä. Sitäpaitsi syöminen on ihanaa.

♡Vältän liharuokaa edelleen. Kasvisruokavalio on kevyempi ja eettisempi vaihtoehto lihalle, tokikin ostan edelleen lihaa kaupasta, joten en voi tällä eettisyydellä kauheasti keulia. Koitan parhaani mukaan kuitenkin tehdä koko perheelle kasvisruokaa aina kun vain voin – se uppoaa parhaiten pikkumiehellekkin. Koska kasvisruoka ei ole yhtä energiatiheää kuin liharuoka saa sitä syödä hyvällä omatunnolla vähän enemmän- järki käteen tässäkin asiassa ;).

♡Pidän välillä keittopäiviä. Rakastan kasvissosekeittoja ja pidän välillä lepopäivinä täysiä sosekeittopäiviä. Koko perhe tykkää ja niin myös oma olo. Välillä on hyvä keventää ja antaa samalla myös vatsan levätä. Voisin joskus koota kolme ehdotonta sosekeittolempparia blogiin, etenkin kun kesäkausi alkaa ja kotimaiset vihannekset alkavat vallata kauppoja!

♡Olen karsinut ruokavaliosta turhat jogurtit, limsat, mehut ja maidot pois, minusta jogurttikin menee jo herkusta ja siis älkää ymmärtäkö väärin, minä rakastan jogurtteja, mutta niissä on ihan tajuton määrä sokeria… Suurimmassa osassa.

♡Rakastan(rakastin, en enää töiden puolesta voi) käydä lounailla, mutta silloinkin valitsen lautaselle ensin suurimman osan salaattia ja esim. keitettyjä tai höyrytettyjä kasviksia ja sitten vasta loput lämpimät ruoat, jätän pois turhat perunat ynnämuut pastat. Yleensä noutopöydissä on jokin esim kvinoa salaatti josta saa hyviä hiilareita- siis jos niitä kaipaa.

♡Noudatan aika lailla 80/20 mallia. Eli kun pääsääntöisesti syön terveellisesti ja monipuolisesti, sekä panostan laatuun voin välillä sitten herkutella hyvällä omatunnolla. Olen tosi huono sanomaan ei kahvipullalle, mutta jos haluan hieman kiristellä pysyn silloin tiukkana. Parhaiten toimii kuitenkin se, että en ala kieltämään itseltäni mitään, mielummin sallin vaikka perjantaipullan ja sitten muuten valitsen viisaammin. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, parhaiten toimii ruokavalio jota voi noudattaa vaikka koko elämän.

emmakaisa

2 vastausta artikkeliin “Näitä ”sääntöjä” minä noudatan ruokavaliossani.”

  1. Laita toki parhaat sosekeittoreseptit jakoon, täällä ainakin kaivattaisiin niihin uusia ideoita 🙂 Järkevän kuuloisia ”sääntöjä”, itsellä menee aika samoin ruokailut, hiilareita tosin enemmän, kun treenaan monta kertaa viikossa mm. juoksua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 17
Tykkää jutusta