Viisi syytä aloittaa aamu smoothiella!

img_7405

  • Smoothieen saat helposti ujutettua reilun kourallisen hyviä vihreitä, esim minun smoothieni sisälsi tänään lehtikaalia, pinaattia ja minttua.
  • Smoothie on helppo tapa nauttia helposti aamun proteiinit, rasvat ja hiilarit. Minä laitoin tänään meidän aamupalaamme pari rahkaa proteiiniksi, chia- siemeniä rasvan ja proteiinin lähteeksi. Hiilareita en lisännyt sen enempää kuin mitä rahkoista tulee, sillä eilisen tuc- ilta turvottelee vieläkin. Usein kuitenkin laitan smoothieen banaania.
  • Smoothieen saat ujutettua monta hyvää vitamiinia ja superfoodia. Meillä on tällä hetkellä joka aamu smoothiessa puolukoita ja mustikoita, jotka jo itsessään ovat superterveellisiä. Laitan lisäksi smoothieen skip:in mineraalijauhetta, camu camu- jauhetta ja pakurikääpäuutetta, sillä koitan minimoida kaikki riskit tulla kipeäksi.
  • Smoothie on helppo ja nopea aamupala. Kun on kiire smoothien saa helposti mukaan, mutta myös kotona se on helppo nauttia vain yhdellä kädellä. Lue TÄÄLTÄ lisää 😉
  • Smoothie on hyvää ja aina tekijänsä makuista. Smoothie voi olla vakka jäätelöpohjainen suklaa- banaanismoothie jos siltä tuntuu. Parasta siinä onkin, että vain taivas ja raaka-aineet ovat rajana!

Meidän aamupalamme (2 hlö annos) sisälsi tänään: 250ml soijamaitoa, 100ml sokeritonta vadelmamehukeittoa, 2 ehrmannin maitorahkaa, lehtikaalia, pinaattia, minttua, 1dl puolukoita, 1dl mustikoita, pipetillinen pakurikääpäuutetta, 1 rkl chia siemeniä, 2 lusikallista mineraalijauhetta, loraus inkiväärisiirappia.

img_7407

Aamuni pelastaneen smoothien anatomia

IMG_4506

Pojan syntymän myötä aamupalan merkitys on korostunut entisestään. Aamiainen saattaa heittämällä olla se pitkälle iltapäivään kantava ruoka ja todellakin se päivän tärkein ateria, joten mikä tahansa sämpylä ei tule todellakaan kuuloon enään.

Sen jälkeen kun eräänä aamuna päädyin korjaamaan kaurapuuroa ja mustikoita lattialta sai kaurapuuro jäädä, sillä yhdellä kädellä se oli vain liikaa. Olen todennut smoothieiden ajavan täysveroisesti aamupalan aseman ja panostanut viime viikkoinan niihin.

Minulla ei ole mitään tarkkaa kaavaa siinä minkä makuista smoothieta juon. Paljon käytän mustikoita ja vadelma mehukeittoa. Niin, nyt en puhu mistään maidottomista luomu smoothieista, vaan sellaisista mitkä palvelevat minun tarpeitani tällä hetkellä.

IMG_4505

Teen pohjan aamujuomaani aina ehrmannin rahkasta ja soija- tai mantelimaidosta. Joskus olen laittanut rahkan tilalla alpron soijaproteiinijogurttia (sitä uutta, en nyt muista sen nimeä). Periaate on kuitenkin se, että näistä tulee proteiini smoothieen. Saatan heittää sekaan myöskin hieman chia- siemeniä. Ostin myös hamppuproteiinia, mutta vielä en ole oikein tottunut sen käyttöön..

Hiilihydraattina käytän yleensä banaania tai kaurahiutaleita – välillä jätän tämän kokonaan pois. Kuitulisänä olen käyttänyt nyt psylliumia… Vatsani tarvii sen päivittäin.

En tykkää makeista smoothieista, siksi tykkään eniten laittaa sekaan vain vadelma mehukeittoa (sokeritonta), mustikoita ja ehkä mansikoita. Kokeilin tuossa tehdä smoothieta vanhan kaavan mukaan, johon tulee proteiinijauhetta, mutta en vaan kertakaikkiaan saanut sitä alas sen makeuden vuoksi. Joskus jätän mehukeitonkin pois ja maustan smoothien vain marjoilla tai hedelmillä. Mikäli meillä sattuu kaapissa olemaan,niin laitan sekaan pinaattia.

Seuraavaksi aion kyllä kokeilla Pauliinan vinkkiä laittaa smoothien sekaan nokkosta…

Smoothiet ovat todellakin pelastaneet aamuni ja jaksan niillä pitkälle iltapäivään jos sattuu olemaan sellainen tilanne, että syystä tai toisesta lounas jää väliin.. Viikon ruokailu vanhemmilla teki kyllä sen aineenvaihdunnalle, että pitkästä aikaa minulla on taas nälkä! Voi olla, että tässä joutuu keksimään hätäratkaisuja seuraavaksi lounaan muodossa :D!

Miten te äidit selviätte päivän ruokailuista kun vauva on eri mieltä?

IMG_4507