Tähän turvotukseen ei kyllä aktivia auta!

img_8747

Onnekseni voin nyt ihan jo alkuun todeta, että ei, en ole raskaana, vaikka jos peilikuvaa katsoi niin ihan hyvin voisi olla viikko 20 meneillään.

Olen kertonut ennenkin kärsiväni turpoilevasta vatsasta. Raskauden jälkeen tämä ongelma on tullut sitten tuplana takaisin… Huomaan heti jos olen syönyt huonosti ja ”vääränlaisia” ruokia. Olo on tukala ja tunkkainen ja vatsa toimii huonosti. Osasin jo vältellä tiettyjä ruoka- aineita ennen raskautta, mutta koska raskauden aikana kaikki vatsavaivat olivat tiessään, on nyt pitänyt ikäänkuin opetella uudelleen, että mikä sopii ja mikä ei.

En oikeastaan edes tiedä, että mikä oli tänään tämän turvotuksen takana. Ehkä ne minun tekemäni lihapullat, vaikka eipä niissä mitään normaalista poikkeavaa ollut. Tai sitten bataatti, se on kyllä sopinut minulle aina ennen.

Selvästi joku ärsyttää suolistoa tällä hetkellä, sillä myös ihoni on pitkästä aikaa ihottumalla. Tämä on niin hassua. Voisiko se olla pelkästään  syömäni leipä? Luojan kiitos olo ei ollut laisinkaan niin tukala kuin mitä tuo turvotus antaa ymmärtää…

Jotenkin jo ehdin tottua siihen, että voin syödä mitä vain ja milloin vain, mutta harmikseni pitää taas totutella siihen, että kaikella on seurauksensa. Olen paljon pohtinut, että onko fodmap- ruokavalio minua varten, mutta useat sen poisrajaamat ruoat kuitenkin sopivat minulle, joten ehkä jatkan vain vanhaan tuttuun tapaan vältellen niitä itselle turvotusta aiheuttavia ruokia.

On kyllä oikeasti hassua miten vatsa turpoaa kaksin verroin raskauden jälkeen. Ennen se oli sellainen pikkuinen pömppömaha, mutta nyt puhutaan jo kunnon pallosta. Näen myös vatsastani kuukautisten alun, silloin turvotus on alavatsalla ja kyllä myös silloin hyvin suuri. Vatsalihaksenikin ovat sen verran hyvin palautuneet, että ei tuota voi oikein erkauman piikkiinkään pistää..

Onko kukaan muu huomannut samaa ”ongelmaa” synnytyksen jälkeen?

img_8751

 

Keksi uusi tekosyy! (tämän treenin tein tänään)

Tulin äsken salilta. Kyllä. Luitte oikein, tulin äsken tekemästä sali treeniä, olin kotona kello 21:45.

Olen aina vähän naureskellut näille salille karkaaville tammikuutreenaajille, mutta nyt minun on nieltävä ylpeyteni ja yhdyttävä heihin. Oli jotenkin helppo sluibailla koko syksy miettien, että katsotaan sitten keväällä. Ei, minä en voi vedota väsymykseen tai siihen, että en ehtisi. Kyllä minulla olisi sitä aikaa ollut jos vain olisin viitsinyt. Ja juu, olen ollut kotona pojan kanssa, mikä on todella tärkeää, mutta niin on tärkeää pitää huolta myös siitä omasta kropasta, sillä nyt minun kipumittani tuli täyteen.

Päätin, että koetan liikkua vähintään viisi kertaa viikossa edes jotenkin. Jos pääsisin treenaamaan salille edes kaksi kertaa olisi se jo suorastaan luksusta, mutta koitan nyt käydä kuitenkin sen kolme, jotta voisin tehdä edes vähän suunnitelmallista treeniä. Minä niin olisin halunnut ottaa TFW:lle jäsenyyden tälle vuodelle, mutta Timon töiden ja pojan takia aikatauluun sidotut treenit eivät vain tule kohdallani kuuloonkaan. Pääsisin ehkä pari kertaa viikossa treenaamaan jos sitäkään ja kuukausi hinta olisi silloin vähän turhan kova. Ehkä sitten joskus… Ehkä.

Tänään sitten pitkin hampain raahasin itseni vielä illalla treenaamaan. Tiesin, että kun pääsen kotiin olen taas oman elämäni fitnesstähti, mutta kyllä minä yritin itselleni keksiä ainakin sata tekosyytä, että olisin voinut jäädä kotiin. Okei, minulla itseasiassa olisi ollutkin ihan hyvä syy, sillä hammastani särkee tälläkin hetkellä niin, että meinaa järki lähteä, mutta eipä se olisi särkenyt yhtään vähempää täällä kotonakaan. Huomenna on pakko soittaa hammaslääkäriin!

Koska treeni meni myöhäiseksi, jouduin tekemään tehokkaan treenin, että ehtisin joskus vielä kotiinkin. Käytinkin 40 minuuttia tehokkaasti ja tein seuraavanlaisen treenin:

5 min reipasta kävelyä matolla

2 x 20 kyykkyä kepin kanssa

1.supersetti: 3x 15 kyykkyä tangolla ja 3x 15 askelkyykkyä

2.supersetti: 3x 20 heilautusta kahvakuulalla ja 3x 15 yhden jalan maastavetoa, molemmille jaloille

3.supersetti: 3x 20 etureisipenkki, 3x 20 takareisipenkki

Tauot pidin lyhyinä, maksimissaan minuutin pituisina. Settien välissä hieman pidempi tauko.

Treenissä meni aika lailla vähän alle sen 40 min ja varmasti huomenna tietää tehneensä. Toivottavasti tämä olisi taas paluu hiljalleen vanhoihin tapoihin, eikä yksi muutamasta treenistä tänä vuonna 😀 Noh en ota stressiä, mutta kyllä minä sen sanon, että tekoisyitä riittää jos niitä alkaa keksimään…

image1-27