”Jälkitarkastuksen jälkeen voi treenata normaalisti”- ja muita väittämiä palautumisesta.

*Sisältää mainoslinkkejä

Olen hieman kauhulla kuunnellut tässä viimeisen vuoden aikana erilaisia uskomuksia liittyen treenaamiseen raskauden jälkeen. Minä itse voin sanoa henkilökohtaisesti, että kroppa alkaa tuntua NYT, siis kohta vuosi synnytyksestä ihan normaalilta ja sellaiselta, että uskallan treenailla jo aikalailla normaalisti. Minulta testattiin kuukausi sitten erkauman tilannet ja silloin se oli melkein ummessa, joten teen nyt kaikkeni, että en mokaa enää tätä loppua.

Kyselin Studio Lupauksen Riina Laaksoselta vähän apua, kun halusin tästä aiheesta kirjoittaa blogiin.. Lupauksella ollaan ihan huikean ammattitaitoisia erkauma- asioissa ja äitikurssin käyneenä tiesin, että saan Riinalta faktaa asioista.

1. ”kun lääkäri antaa 6 viikon jälkitarkastuksessa ns. terveen paperit voi tämän jälkeen treenata kuin ennenkin”

Valitettavasti lääkärit eivät useinkaan tutki suorien vatsalihasten palautumista/erkaantumaa ja heillä ei myöskään erkaantumasta ja/tai treenaamisesta välttämättä niin spesifiä tietoa ole. Useimmiten annetaan vastaus, että kaikkea saa tehdä mitä ennenkin, kaikki kunnossa, vaikka keskivartalo, lantionpohja ja vatsalihakset eivät välttämättä lainkaan ole vielä palautuneet. Se, syttyvätkö lihakset töihin tai ”nukkuvatko” jatkuvasti on mahdollista testata palpoimalla, toiminnallisilla harjoitteilla tai ultraäänilaitteella. Em. testaukset voi tehdä esim. asiaan perehtynyt fysioterapeutti tai personal trainer

 
2. ”Paljon treenanneilla erkauma ei ole niin paha kuin vähemmän liikkuneilla”
Treenin määrällä ei ole tekemistä asian kanssa. Lähes kaikilla synnyttäneillä on jonkin aikaa jonkin asteista erkaantumaa. Riippuu monesta tekijästä millä tavalla erkaantuma kuroutuu kiinni. Asiaan vaikuttaa kyllä treenitausta (joskus jopa asiaa vaikeuttavasti), ja mm. kudostyyppi, rakenne sekä omat toimet asian eteen. Hyvä puoli on se, että asiaan voidaan lähes aina omilla toimilla ja oikeanlaisella kuntouttamisella vaikuttaa. Suosittelen erittäin lämpimästi melko pian synnytyksen jälkeen treeniä asiantuntijan ohjauksessa. Olen niin monta kertaa nähnyt ne hyödyt, mitä se saa aikaan.
3. ”Erkaumasta ei tarvitse välittää jos se ei ”vaivaa”
 
 En ole vielä tavannut tilannetta, missä olemassa oleva erkaantuma ei vaivaisi. Mutta faktahan on se, että totumme vallitsevaan oloomme ja siitä tulee ns. normaali. Joillekin ihmisille, valitettavasti, esim. jatkuvat selkäkivut saattavat olla normaalitila. Samoin virtsankarkailu saattaa olla sitä. Jopa lievä emättimenlaskeuma. Kun asiakkaamme ovat treenanneet kanssamme ja saaneet helpotusta oloonsa, parannusta fyysiseen kuntoonsa ja esim. erkaantumaa pienennettyä, hyvin usein kuulee kommentteja, että oli niin tottunut tilanteeseen, ettei voinut kuvitella, että olo voi tuntua niin hyvältä! Tai että millaiselta tuntuu, kun voi luottaa keskivartaloonsa jne.

4. ”Erkauman kuntouttaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa mikäli haavailee toisen lapsen saamisesta pian ensimmäisen jälkeen..”

Ilman muuta erkaantumaa kannattaa kuntouttaa! Mitä paremmassa kunnossa lihakset, sitä paremmin yleensä menee raskaus, synnytys ja siitä palautuminen. Etenkin lantionpohjan lihaksia kannattaa treenata jo raskausaikana ja jokainen raskaus on erilainen, ei erkaantuma-tilannekaan jokaisen raskauden jälkeen ole samanlainen. Lapsi hyötyy kaikkein eniten siitä, jos äiti on onnellinen, iloinen ja hyvinvoiva, siksi mielestäni näihin asioihin kannattaa aina panostaa!
5. ”Ei kai niitä suoria vatsoja nyt niin paljon tarvi vältellä”
 
Suorat vatsat ja lankutukset sekä vinot vatsat ovat viimeisiä liikkeitä, mitä keskikropan kuntoutuksessa tehdään. Ts. niitä tehdään vasta kun keskikroppa on kunnossa. Kaikki liikkeet, jotka vetävät suoria vatsalihaksia enemmän erilleen / suurentavat erkaantumaa, heikentävät tilannetta ja huonontavat palautumista. Suosittelen lämpimästi treenaamista esim. asiaan perehtyneen personal trainerin kanssa, joka osaa turvallisesti varmistaa, milloin on sopiva aika siirtyä haastavampiin liikkeisiin, niin, että siitä ei ole enää hallaa palautumiselle ja keholle. Liian pian tehdyt liian haastavat liikkeet saattavat erkaantuman auki repimisen lisäksi altistaa mm. tyrälle tai välilevyn pullistumalle
Ilokseni voin kertoa, että Riina vinkkasi haastattelun yhteydessä, että TÄSTÄ* linkistä liittymällä pääsee ilmoittautumaan 10.4 alkavalle äiti- kurssille hintaan 79€ (norm. 89€), joten jos palautumisasiat mietityttää, niin tämä kannattaa ottaa haltuun!

12 viikkoa synnytyksen jälkeen…

IMG_5106

Tasan kaksitoista viikkoa sitten olin tähän aikaan todella epätoivoisissa tunnelmissa synnytyssalissa. Huomenna loppuu kai se niin sanottu lapsivuodeaika ja toisten kutsuma raskauden viimeinen- neljäs kolmannes.

Olen palautunut omasta mielestäni todella hyvin. Kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen olivat pahoja – siis todella pahoja, sillä episiotomiahaavani vihoitteli ja itkua tihrustaen vietin monet illat sohvalla toivoen, että aika kuluisi ja voisin kävellä niinkuin normaalit ihmiset. Haava parani kuin parani ja hiljalleen olo alkaa olla muutenkin normaali.

IMG_5091

Sitä sanotaan, että raskaudesta palautuminen täysin ottaa vuoden, joten pienet kipuilut ja oudot tuntemukset tässä kohtaa taitavat olla enemmän kuin normaaleita. Pystyn kuitenkin liikkumaan ja elämään suht normaalisti ja maltillisesti myös salitreeni onnistuu. Kuitenkin edelleen huomaan miten vartaloni kipeytyy iltaa kohden kun olen poikaa paljon kantanut.

Mitä tulee jälkitarkastuksen aikoihin, eli kuukausi sitten minua vaivanneisiin asioihin, on tilanne paljon helpottanut. Uskon, että aika todella on se, mikä tässä tilanteessa on se avainsana.

IMG_5113

Mitä tulee muuhun elämään… Aika on mennyt omalla tavallaan todella nopeasti. Päivät ovat välillä pitkiä kuin nälkävuosi, vaikka todellisuudessa aika kuluu kuin siivillä. Poika rytmittää elämää, joten päivien rakenne on hyvin erilainen kuin ennen. Edelleen koen olevani aika pirteä ja poika antaa nukkua paremmin kuin kissamme, joten elämä unien osalta on hyvin entisenlainen.

Voin henkisesti tällähetkellä paremmin kuin pitkään aikaan. Timon loma on mahdollistanut hieman kevyemmän arjen ja olen saanut välillä tehdä asioita ihan yksinänikin. En tiedä uskallanko sanoa tätä ääneen, sillä mitä vaan voi vielä tapahtua. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että tämä mamma pääsisi viikonloppuna ekaa kertaa hieman tuulettumaan, mutta hommassa on vielä niin monta muuttujaa, että ei voi vielä iloita.

Elämä on muuttunut paljon ja minä omalla tavallani sen myötä. Kaikki on uutta ja ihmeellistä, mutta päivä päivältä alan olla enemmän sinut oman äitiyteni kanssa ja opin tätä uutta arkea, jolloin se tuntuu myös aina helpommalta ja helpommalta.

IMG_5116